Det kan inte vara lätt att vara pastor i ett land där intresset för kyrkan varit på nedgång så länge. Ewa Gustafsson har iallafall förstått att anfall är bästa försvar:
Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor säger Jesus. Vad är det som lockar delar av kristenheten i Sverige att söka i bedrägliga läror? Yoga som betyder förening handlar inte om att ge liv och frid utan om att släcka liv.
/…/
Om vi i Sverige börjar ta till österländska religioner och filosofier för att tillföra något till vår andlighet är vi på fel väg. Gud vill att vi ska söka honom, inte tarotkort eller yoga. Vi kan inte tro att vi ska styra energier genom att möblera enligt Feng Shui. Det finns bara en som kan ge balans i livet: hans namn är Jesus.
Det kan som sagt inte vara lätt. Vi icke-troende behöver inte vara så rädda för yoga eller feng shui eftersom vi vet att varken drakar eller demoner finns på riktigt. Men tror man på gud finns det väl ingen ände på den ondska som kan gömmas i de mest oskyldiga läror.
Att yoga är bra för kroppen och utövas av många som tycker idéerna om chakra och energier är pure bullshit behöver man väl inte fundera över om man är pastor.

Du som vanligtvis är så religionskritisk…varför helt plötsligt posetiv till humbug?
Kommentar av Nineve — 061102 @ 08:07
Jag är inte positiv till humbug. Jag är mest road av att denna pastor är så rädd för det.
Jag ser personligen yoga som harmlöst - allt snack om energier etc ser jag som omslagspapper på ett annars ganska sansat träningsprogram. Känner flera riktiga skeptiker som gått på yoga och regelbundet utför yogaövningar helt enkelt för att de mår bra av det. På samma sätt kan man utöva österländska kampsporter utan att tro på vad tränaren säger om energier osv. Detta att nå “själsligt” lugn via kroppsliga övningar är från en skeptikers synvinkel väldigt sunt, eftersom jag anser att “själen” är en del av kroppen!
Pastor Gustafsson däremot tycker att man ska be. Vad tror du är bäst för en, att be eller att träna?
Kommentar av furiku — 061102 @ 13:01
Undrar om det finns yoga för skeptiker nånstans… alltså yogatränare som skalar av det övernaturliga pratet och fokuserar på vad som faktiskt görs.
Kommentar av furiku — 061102 @ 13:02
furiku yoga ÄR religiöst..oavsett om man pratar om vad det betyder eller inte…sen att religionen tryckt i varenda ateist att det har med hälsa och inte med religion att göra är en annan sak…..mina misstankar blir starkare och starkare….att de som kallar sig ateister i det här landet egentligen inte alls är det, utan endast ” mot kristen tro” då man tar till sig vilket humbug somhelst…det är sant som det är sagt…en ateist är en person som inte tror på Gud men som tror på precis vadsomhelst
Kommentar av Nineve — 061102 @ 16:20
Nej, det är inte sant. Jag har hört att Yoga ska vara ganska ohälsosamt för kroppen. Men ofta så handlar det ju om att New-Age-människor förklarar vanliga psykologiska mekanismer med humbug. Till exempel finns det någonting som går ut på att man blir lugnare om man sitter mot en vägg istället för i mitten av ett rum. Detta förklaras med energier och annat trams, men beror givetvis på att reptilhjärnan inte “känner sig” lika hotad om man har en överblick över hela rummet och sålunda saknar okänt område bakom sig. Detta kan man nog förklara evolutionärt, men sådant tycker ju new-age-flummare (eller kanske pöbeln i stort) är TRÅKIGT och då kan det ju inte vara så…
Kommentar av Tobias Malm — 061102 @ 17:22
Nineve, ateister kan tro på precis vad som helst som inte är en gud. Det ingår inte i definitionen av ateist att man är skeptisk till allt. Jag däremot är skeptiker och så även de flesta i min bekantskapskrets, även de som gått på yoga (tydligen är det som skeptiker ofta svårt att hålla sig för skratt under yogan…). Humanister tror på det som det finns goda skäl att hålla för sant. Jag har själv prövat en del yoga-övningar när jag hade fruktansvärt ont i axlarna. Övningarna hjälpte mig att slappna av och smärtan minskade. Alltså har jag goda skäl att hålla för sant att åtminstone vissa yoga-övningar fungerar.
Tobias, Det är ju precis detta jag menar. Om det nu inte är så att yoga är ohälsosamt som du påstår utan faktiskt fungerar för många (som mig, exempelvis), så beror ju inte detta på att yoga-gurun har rätt när han babblar om chakran och energier. Det beror på att övningarna helt enkelt är bra rent fysiskt. Bara för att någon lägger ett övernaturligt “skal” på en sak innebär inte att den automatiskt inte fungerar! Förr trodde man att vissa örter hade magiska krafter som hjälpte en - idag vet vi att det beror på acetylsalicylsyra och andra naturligt förekommande läkemedel. Det är precis samma sak som jag talar om här: om någonting fungerar så fungerar det, oavsett om vissa människor har fått om bakfoten hur eller varför det fungerar.
Pastor Ewa tycker att man absolut inte får hålla på med sånt där ockult österländskt flum därför att hon tror att det leder till ondska, smärta, sjukdom och demoner, inte för att hon tror att det är “humbug”! Hon har alltså inte en skeptisk hållning till yoga, hon tror att det är satans påfund, vilket är minst lika galet som att faktiskt tro på chakra och annat flum.
Kommentar av furiku — 061102 @ 18:15
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yoga
Hahaha! Jag undrar hur länge den får vara kvar.
För övrigt undrar jag om det är meningsfullt att kalla humbugfri yoga för yoga. Är det inte bättre att kalla det aktiv avslappning eller något? Om inte annat så för att Nineve inte skall behöva skriva förvirrade inlägg i onödan.
Kommentar av Hämnar'n — 061102 @ 19:45
Furiku: jag väljer att omformulera mitt påstående: jag hade en lärare i högstadiet som höll på mycket med kroppsrörelser och hon hävdade, förklaringarna har jag glömt, att VISSA Yoga-övningar var ohälsosamma (något om att vrida nacken på ett speciellt sätt). Så jag förnekar inte det du har upplevt.
Sedan har vi ju vissa religiösa traditioner som att inte äta vissa former av kött. Tydligen är det vettigt i vissa miljöer osv. Men jag vet inte så mycket om det, men det skulle inte förvåna mig. Kanske är det bara de traditioner som råkar vara fördelaktiga som blir kvar, rent evolutionärt.
Kommentar av Tobias Malm — 061102 @ 22:31
Hämnar’n, Kan tänka har du en poäng där…
Tobias, Jag kan mycket väl tänka mig att det finns ohälsosamma övningar i yoga. Det skulle vara kul om någon skeptisk träningsexpert kunde ta en grundlig titt på yoga och reda ut vad som egentligen är bra och inte. Förbudet mot griskött är bra när man inte har möjligheten att förvara köttet fruset. Griskött innehåller ofta trikiner, en typ av rundmask som kan vara dödlig. På samma sätt kan man nog se bibelns förbud mot att äta kräftdjur, som ju om de är dåligt hanterade ofta ger matförgiftning. Att muslimer idag fortfarande låter bli att äta griskött är dock ren vidskepelse.
Kommentar av furiku — 061102 @ 22:50
Ja, och om man dör eller blir sjuk av viss föda är det ju inte så svårt för religiösa naturfolk eller människor med medeltida tänkande att tro att det är Guds straff osv. och så föds myten. Men att muslimer och Judar (de ortodoxa) håller på så än idag är, för mig, inget mysterium. De gjorde det ju aldrig med anledning av att det var hälsosamt, så varför skullle de sluta när det inte längre spelar någon roll för hälsan. Gud sitter ju fortfarande på sitt moln (nej, jag vet att de inte ser Gud så) och bestraffar de som äter griskött. I kristna länder där vi så att säga sårat kristendomen till en sådan grad att det inte är lika lätt att falla för myterna. Men i muslimska länder, ja, där är man ju kvar på medeltiden i många avseenden.
Kommentar av Tobias Malm — 061102 @ 23:10
“Humanister tror på det som det finns goda skäl att hålla för sant.” och det gör kristna också…
och visst finns det många som erfar precis som du att de blivit hjälpta och helade av humbug
Kommentar av Nineve — 061103 @ 08:24
Nineve, Jag har ännu inte hört någon kristen framföra några goda skäl att tro att gud existerar. Det bästa skälet jag hört är folk som har sett/pratat med Gud, men det är bara ett gott skäl för dem, inte för oss andra.
Du anser att stretching och avslappning är humbug? Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om, eller hur? Jag hade aldrig som skeptiker och biolog ens prövat någonting som exempelvis homeopatiska preparat, som jag vet består av vatten och därmed omöjligen kan ha en fysisk effekt (annat än placebo, som bara funkar om man tror att det gör det). Stretching och avslappning är däremot väl beprövade metoder mot muskelvärk och anledningen till att jag använde mig av just yoga-övningar var för att det var det jag hade tillgängligt.
Kommentar av furiku — 061103 @ 12:17
Nineve, förstår du följande enkla resonemang? Det finns naturfolk som tuggar i sig diverse växter som får dem att försättas i mentala tillstånd där mystiska syner och ljud upplevs. Varför de får dessa upplevelser förklaras av dem själva med att växterna de satt i sig har magiska krafter, och upplevelserna i sig tolkar de exempelvis som verkliga möten med döda släktingar i form av andar. Vi västerlänningar, som vet lite mer om hur naturen och hjärnan fungerar, avfärdar förstås detta som skrock. Naturligtvis innehåller växterna narkotiska ämnen, och självklart är upplevelserna i själva verket hallucinationer, rena vanföreställningar producerade av ens egen drogpåverkade hjärna. Men: om du fick för dig att tugga i dig en sådan narkotisk växt skulle du, eftersom du knappast är immun mot knark, inte desto mindre uppleva i princip samma saker som N’kanga från Yarubastammen. Du skulle bara inte efteråt tro att du faktiskt stirrat din gammelgammelfarmors ande rakt i ögonen.
Samma sak med yoga. Den primitiva förklaringen till varför man kanske känner sig lite piggare och har mindre ont efter en yogasession verkar vara att ens kropp och själ på något sätt varit i kontakt med det gudomliga och därför renats (eller nå’t — jag bara skummade igenom den engelska wikipediartikeln om yoga). Men såklart är det inte så. Eftersom yoga bara är stretchning kombinerat med avslappning, är den korrekta förklaringen rent fysiologisk och psykologisk. Alltså: en person som utövar yoga kan mycket väl uppleva smärtlindring och lugn, trots att hon inte tror att hon varit och tafsat på något gudomligt.
Kommentar av Hämnar'n — 061103 @ 17:44
Furiku och jag har på liknande sätt aldrig hört en humanist lägga fram några trovärdiga argument för sin världsbild.
Du får ha vilka argument för humbuget somhelst….givetvis anser du att de religiösa uttryck som är i enlighet med din världsbild inte är humbug…precis som alla andra religiösa människor.
Kommentar av Nineve — 061103 @ 22:55
Men det är inte så konstigt, jag har förutom att aldrig ha hört en religiös människa ha goda skäl för sin tro hört en religiös människa förstå vad tusan ett gott skäl att tro något är.
Furiku: jag tänkte länka till din blogg från min. Vore kul om du kunde göra detsaamma, men jag förstår om du avstår.
Kommentar av Tobias Malm — 061103 @ 23:02
Nineve, Såsom Tobias antyder så tror jag ditt påstående om avsaknaden av trovärdiga argument för en Humanistisk livsåskådning snarare beror på din oförmåga att förstå vad jag menar med “goda skäl” än en faktisk avsaknad.
Har du hört talas om empiri?
Kommentar av furiku — 061103 @ 23:44
Tobias alla människor är religiösa alternativt är ingen religiös…..jag föredrar att inte vara det, det är inte ett ord jag identifierar mig med, inget jag kallar mig och inget jag vill att andra ska kalla mig…..
Furiku jag har genomfört många empiriska studier……humanisterna påstår givetvis som alla andra religiösa människor att deras världsbild är den som är verkligheten..inget nytt i det.
Kommentar av Nineve — 061104 @ 16:04
Åh! Vilka empiriska studier har du som stödjer Gud eller andra kristna myter? Och nej, vad som står i bibeln räknas inte.
Kommentar av Tobias Malm — 061104 @ 17:48
“jag föredrar att inte vara det, det är inte ett ord jag identifierar mig med, inget jag kallar mig och inget jag vill att andra ska kalla mig”
Nineve, du har friheten att kalla ett träd för en ål, men det gör inte att att trädet börjar ringla runt på botten av sjö för det.
Kommentar av Hämnar'n — 061104 @ 19:01
Tobias likväl som jag erfarit att stenar faller neråt har jag erfarit Gud och att det han lovat håller han…
Hamarn och med det vill du säga att du inte skulle vara religiös? det är inte jag heller
Kommentar av Nineve — 061105 @ 09:53
Jaså, vart såg du Gud, vad har Gud lovat och hur gör jag för att se Gud? Personligen tror jag sannolikheten är högre att något i just din hjärna gått fel och ger dig falska signaler än att det finns ett omnipotent väsen som skapade världen. Hallucinationer är ju vanliga, folk ser ibland Kalle Anka lika bra som jag ser stenar, men det räcker ju inte för att tro på Kalle Anka. För att vi ska göra det måste ju ALLA kunna se Kalle Anka. Alla kanske inte har sett Kalle Anka, men vem som helst som vill måste ju kunna få honom visad för sig. Kan din Gud fylla de kraven? Vore intressant att veta.
Kommentar av Tobias Malm — 061105 @ 15:41
“Hamarn och med det vill du säga att du inte skulle vara religiös? det är inte jag heller”
Nineve, ligger du i hårdträning inför SM i misstolkning? Det jag skrev säger överhuvudtaget ingenting om vad jag anser mig själv vara, bara att DU är religiös hur mycket du än förnekar det.
Saxat från Wikipedia:
“Religion (av latinets religio, “gudadyrkan”, av omdiskuterat ursprung, troligen i överförd bemärkelse från “förpliktelse”, “samvete”, från religare, “binda fast”, “förbinda (sig)”, av ligare, “binda”, av legere, “hopplocka”, “samla”) är en icke klart definierad term som vanligtvis syftar på sammanhängande trossystem, ofta kännetecknade av tro på en verklighetsbestämmande, övernaturlig makt i form av en eller flera gudar och/eller andra övernaturliga företeelser, som betraktas såsom heliga, oftast förknippat med en social institution, där individer delar en systematiserad gemensam världsuppfattning och livsstil, ofta med en utvecklad morallära och speciella ceremonier, eller ritualer, för kontakt med det transcendenta.
Trots många försök har man inte kunnat formulera en uttömmande definition av religion, men den innefattar aspekter av det ovanstående, var för sig eller kombinerade.”
Notera att sista meningen inte hjälper ditt argument. Och vad jag själv är är en annan diskussion som jag inte kommer att ta nu.
Sluta förneka det uppenbara, det blir bara löjligt.
Kommentar av Hämnar'n — 061105 @ 16:50
Hämnar’n, Jag är rädd att Nineve har sin helt egna definition på ordet “religion”. Jag har försökt tala om för henne att det är meningslöst eftersom alla andra använder ordet i en annan betydelse än hon själv men hon vill inte lyssna. Det är helt meningslöst att diskutera saken med henne. Se denna hennes bloggpost med kommentarer från mig… som du ser gav jag upp efter bara ett par stycken.
Kommentar av furiku — 061105 @ 22:56
Till Nineve:
“Praise Moves - The Christian alternative to Yoga”
http://www.praisemoves.com/
:)
Kommentar av Martin — 061106 @ 07:09
“Se denna hennes bloggpost med kommentarer från mig… som du ser gav jag upp efter bara ett par stycken.”
Gah. Snyggt att utelämna den del av Wikipedias definition som jag ovan tog med. Men så är citatgruvdrift knappast heller något nytt i kristna kretsar.
Kommentar av Hämnar'n — 061106 @ 13:15
Den där pastor ewa verkar vara en totalblåst person. Jag själv är Ateist och diggar kampsporter och Österländsk kultur. Yoga är ochså något jag gillar skarp alltså.
Kommentar av Bosnak — 080102 @ 05:15